رساله دکتری روان شناسی رفتارهای خودآسیب رسانی در نوجوانان: ماهیت، احتمال خودکشی و نقش عوامل روان شناختی و همسالان
دسته بندي :
روانشناسی و علوم تربیتی
فهرست موضوعی
گفتار اول
مقدمه. .................................................................................................................................................. 4
بیان مساله. ............................................................................................................................................ 6
اهمیت و ضرورت پژوهش. ................................................................................................................. 21
اهداف پژوهش. .................................................................................................................................. 21
سوالها یا فرضیه های پژوهش. ............................................................................................................. 21
تعریف نظری و عملی مفاهیم. .............................................................................................................. 24
خود آسیب رسانی ......................................................................................................................................................... 24
عوامل روانشناختی ......................................................................................................................................................... 24
تنظیم هیجانی ................................................................................................................................................................. 21
خود انتقادی .................................................................................................................................................................. 21
عوامل همسالان ............................................................................................................................................................. 21
احتمال خودکشی ........................................................................................................................................................... 26
گفتار دوم
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
مقدمَه. .................................................................................................................................................. 1
تعریف خود آسیب رسانی. .................................................................................................................... 1
اصطلاح شناسی خود آسیب رسانی. ...................................................................................................... 1
تاریخچه مطالعات خود آسیب رسانی. .................................................................................................. 1
طبقه بندی انواع رفتارهای خود آسیب رسانی. ...................................................................................... 22
ماهیت و معنای خودآسیب رسانی در پژوهش های کیفی. ..................................................................... 21
شباهت ها و تفاوت های خودآسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم........................................................... 12
خود جرحی و طبقات تشخیصی. ......................................................................................................... 11
خود جرحی در نسخه جدید DSM 11 ..................................................................................................... .
شیوع و ویژگی های جمعیت شناختی خود جرحی. ............................................................................... 9
خودآسیب رسانی در نوجوانان گروه های خاص. ................................................................................ 19
مدل های علت شناسی. ........................................................................................................................ 12
الف(مدل تحولی خودجرحی. .............................................................................................................. 12
ب(مدل تنظیم هیجانی. ....................................................................................................................... 14
پ(مدل اجتناب از تجربه. .................................................................................................................... 11
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
ت( مدل محیطی خود جرحی. ........................................................................................................................................ 19
ث ( مدل روابط ابژه ای. ..................................................................................................................... 19
ج( مدل تلفیقی تحول و تداوم خودجرحی. ........................................................................................ 44
چ(مدل تجزیه ای. ............................................................................................................................. 41
ح( مدل خود تنبیهی خودجرحی. ......................................................................................................... 44
خ(مدل کارکردی خودجرحی بدون خودکشی. .................................................................................... 41
د(مدل اجتماعی خود جرحی. .............................................................................................................. 46
ذ(مدل مازوخیسمی. ........................................................................................................................... 49
ر(مدل ضد خودکشی. ........................................................................................................................ 14
عوامل خطر و محافظت کننده خود جرحی. ......................................................................................... 14
عوامل خطر روان شناختی. ................................................................................................................... 12
الف(تصور از خویشتن و خود جرحی ............................................................................................................................ 12
عوامل همسالان. ................................................................................................................................. 11
الف(عوامل همسالان و خودجرحی ................................................................................................................................ 11
انگیزه ها و کارکردهای خودآسیب رسانی مستقیم. ................................................................................ 19
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
ز
رابطه خود جرحی بدون خودکشی و اقدام خودکشی. ......................................................................... 61
2.نظریه دروازه ای ......................................................................................................................................................... 61
1.نظریه بین فردی خودکشی. .......................................................................................................................................... 66
1.مدل تلفیقی خودجرحی و اقدام خودکشی ................................................................................................................... 14
4.نظریه متغییر سوم ........................................................................................................................................................ 12
تفاوت و تشابه خود جرحی با اقدام خودکشی. ..................................................................................... 11
احتمال خودکشی. .............................................................................................................................. 16
احتمال خودکشی در خودآسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم. .............................................................. 11
خودآسیب رسانی و اقدام به خودکشی در نوجوانان ایرانی . .................................................................. 19
جمع بندی. ......................................................................................................................................... 64
گفتار سوم
مقدمه. ......................................................................................
روش پژوهش. .................................................................................................................................. 61
جامعه و نمونه. ................................................................................................................................... 64
بخش کیفی. ........................................................................................................................................ 64
ابزارها. ............................................................................................................................................... 61
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
ح
2(پرسشنامه خود آسیب رسانی....................................................................................................................................... 61
1(مقیاس مشکلات تنظیم هیجانی. ................................................................................................................................... 61
1(مقیاس انواع انتقاد از خود/حمله به خود و خود اطمینان بخشی.................................................................................... 66
4(مقیاس رفتارها و کارکردهای خودجرحی .................................................................................................................... 66
1(مقیاس احتمال خودکشی ............................................................................................................................................ 61
6(پرسشنامه قلدری/ قربانی آلوئوس .............................................................................................................................. 66
خرده مقیاس الگوگیری از خودجرحی همسالان .............................................................................................................. 66
مصاحبه نیمه ساختار یافته .............................................................................................................................................. 69
شیوه اجرای بخش کیفی. ................................................................................................................... 69
تجزیه و تحلیل مصاحبه های بخش کیفی. ............................................................................................ 94
شیوه اجرای بخش کمی. .................................................................................................................... 91
شیوه تجزیه و تحلیل. .......................................................................................................................... 91
گفتار چهارم
نتایج بخش کیفی. ............................................................................................................................... 91
سوال اول. ماهیت و معنای خودآسیب رسانی در نزد نوجوانانی که سابقه این رفتارها را دارند به چه صورت است؟ ......... 96
خوشه الف (معنای خود آسیب رسانی. ................................................................................................ 96
مضمون اول :روشها و تعاریف خود آسیب رسانی .......................................................................................................... 96
مضمون دوم : حالتهای هیجانی ................................................................................................................................. 244
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
ط
مضمون سوم: پیام اجتماعی........................................................................................................................................ 242
خوشه )ب(: انواع خود جرحی. ......................................................................................................... 241
خوشه )ج(: علل خود جرحی. ........................................................................................................... 241
مضمون اول(عوامل روان شناختی. ............................................................................................................................... 244
2.2 (آشفتگی های هیجانی ........................................................................................................................................... 244
1.2 ( نقص حل مساله. ................................................................................................................................................. 244
1.2 ( نقص خود تسکینبخشی ....................................................................................................................................... 241
4.2 (رسیدن به جایگاه اجتماعی در گروه همسالان ....................................................................................................... 241
1(عوامل محیطی. .............................................................................................................................. 246
2.1 (الگوگیری ............................................................................................................................................................ 246
1.1 ( خانواده نابهنجار ................................................................................................................................................. 246
1.1 ( مصرف و سوء مصرف مواد و الکل ..................................................................................................................... 246
سوال دوم. چه عواملی در پدیدایی خودآسیب رسانی نوجوانان نقش دارند؟ ................................................................ 241
نمودار مسیر خود جرحی. .................................................................................................................. 241
الف(مدل خودجرحی رهایی بخش. ........................................................................................................................... 241
ب( مدل خودجرحی قدرت بخش. .................................................................................................. 249
یافته های بخش کمی......................................................................................................................... 224
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
ی
الف( یافته های توصیفی ............................................................................................................................................. 224
شیوع رفتارهای خود آسیب رسانی. ................................................................................................... 224
عوامل پیشایند خود جرحی................................................................................................................ 224
مقایسه ویژگی های گروه بزهکار و آزاردیده. ...................................................................................... 224
نتایج همبستگی متغییرهای پژوهش............................................................................................................................... 226
سوال سوم : انگیزه های اصلی رفتارهای خودآسیب رسانی مستقیم نوجوانان چیست؟ ................................................... 229
سوال چهارم :چه رابطه ای بین خودآسیب رسانی و اقدام خودکشی وجود دارد؟. ......................................................... 214
فرضیه اول:مشکلات تنظیم هیجانی،خودانتقادی، قربانی شدن و الگوگیری از همسالان خودآسیب رسانی را پیش بینی میکنند
216 ..................................................................................................................................................................................
فرضیه دوم: خود انتقادی دررابطه نقایص تنظیم هیجانی و خود آسیب رسانی مستقیم نقش واسطه ای دارد .................... 214
فرضیه سوم : الگوگیری از همسالان در رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و خود آسیب رسانی مستقیم نقش تعدیل کننده دارد.
211 ..................................................................................................................................................................................
فرضیه چهارم: قربانی شدن در رابطه مشکلات تنظیم هیجانی و خودجرحی نقش تعدیل کننده دارد. ............................. 214
فرضیه پنجم : احتمال خودکشی نوجوانان با خودآسیب رسانی مستقیم بیشتر از خودآسیب رسانی غیر مستقیم است. ...... 214
سوال پنجم : چه تفاوتی بین گروه با خود آسیب رسانی مستقیم و غیر مستقیم از لحاظ مهارت های تنظیم هیجانی وجود
دارد؟.......................................................................................................................................................................... 211
سوال ششم: چه تفاوتی بین گروه با خود آسیب رسانی مستقیم و غیرمستقیم از لحاظ خودانتقادی وجود دارد؟ .............. 216
مقدمه. .............................................................................................................................................. 244
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
ک
گفتار پنجم
بحث سوال اول. .............................................................................................................................. 242
مقایسه یافته های جمعیت شناختی خودآسیب رسانی نوجوانان ایرانی. ................................................. 241
بحث سوال دوم ......................................................................................................................................................... 246
بحث سوال سوم. ............................................................................................................................. 214
بحث سوال چهارم. ........................................................................................................................... 219
بحث سوال پنجم. ............................................................................................................................. 262
بحث سوال ششم. ............................................................................................................................. 261
بحث فرضیه اول. .............................................................................................................................. 264
بحث فرضیه دوم. ............................................................................................................................. 261
بحث فرضیه سوم. ............................................................................................................................. 214
بحث فرضیه چهارم........................................................................................................................... 211
بحث فرضیه پنجم. ............................................................................................................................ 211
نتیجه گیری. ...................................................................................................................................... 216
محدودیتها. ....................................................................................................................................... 219
خود آسیبرسانی در نوجوانان ...
پیشنهادهای نظری ................................ ................................ ................................ ................................ ..................................................................219
پیشنهادات کاربردی
منابع